Home Rij 1Nieuws

Lasinstituut op bezoek bij Kentech Moerdijk voor STT

Lasinstituut op bezoek bij Kentech Moerdijk voor STT

Hoog slagingspercentage
NIL-erkend diploma
Extra veel praktijkles
Flexibele tijden
Ook op locatie

In het kader van het versnellen en verbeteren van de laswerkzaamheden in het productie- en reparatieproces hebben Shell Nederland en Kentech Moerdijk besloten samen te investeren in het trainen en certificeren van lassers in STT-lassen. ?STT?, dat staat voor ?Surface Tension Transfer?, is een variant op kortsluigboog-lassen, waarmee sneller, schoner en met minder plakfouten kan worden gelast.

Een bekend gezicht verwelkomt ons bij aankomst op Shell Chemie te Moerdijk, waar we op bezoek zijn voor een evaluatie van een training STT-lassen die daar op dat moment door ons wordt verzorgd. Barry Adriaenssen, QA/QC Welding Co?rdinator bij Kentech Netherlands, rijdt ons vanuit de ingang naar de desbetreffende loods, waar al roulerend een drietal kandidaten staat te trainen op twee Lincoln STT-machines. We staan in een oudere hal van Shell, die op termijn tegen de vlakte moet, meent Barry, maar nog altijd naar tevredenheid wordt gebruikt. Barry is zelf bij ons werkzaam geweest voordat hij bij Kentech terechtkwam. Daar is hij inmiddels bijna 2,5 jaar in dienst, en nog altijd zeer tevreden.

In de afgelopen jaren is door Kentech behoorlijk geïnvesteerd in training en certificering van het las-technisch personeel. Zowel voor het kwalificeren van procedures (LMK?s) als de Lasserskwalificaties, zijn de medewerkers van Kentech regelmatig op onze locatie Breda te vinden. Ook verwelkomen we jaarlijks verschillende kandidaten die aan de hand van onze Visueel Lasinspecteur level VT-w2 worden opgeleid om op locatie Pernis, Moerdijk of Europoort inspecties voor Kentech uit te voeren.

De mannen zijn vandaag bezig met een stukje training en zullen later die week beproefd worden, alvorens ze hun DNV-certificaat in ontvangst mogen nemen (althans, daar hebben we alle vertrouwen in!). Vanuit buiten komt een grote stalen buis over de zaagbank binnen rollen, welke in stukken wordt gezaagd die worden gebruikt als oefenmateriaal. Er wordt getraind met ASTM A106 Grade B CS-buizen met een diameter van D168,3 en een dikte van t11 mm.

? ??

 

 

 

Alle STT-grondlagen worden handmatig gelast in een roterende pijp (laspositie PA/1G). Er wordt gebruikgemaakt van een niet-synergisch lasprogramma waarbij de piekstroom, grondstroom en draadsnelheid onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingesteld door de lasser. Ook de vul- en sluitlagen worden gelast in een roterende pijp. Het vullen en sluiten van de buis gebeurt met een metaal gevulde draad , in verband met de dikte van de pijp.

Vanaf 2015 is Kentech Netherlands op locatie Moerdijk Service Provider voor Shell, diens operatie hier een indrukwekkende 325 hectaren beslaat. Het vertrouwen tussen beide organisaties is in die 6 jaar gegroeid. Dit blijkt uit de welwillendheid van Shell om mee te investeren in het uitbouwen van Kentech?s specialisaties op lasgebied, wanneer zuster Laspartner Multiweld eerder die week een hagelnieuwe Lincoln Powerwave S350 STT-lasmachine de loods in rijdt. ?Wij de machine, jullie de procedures? is tijdens een overleg tussen management van Shell en Kentech beklonken.

Nadat we bij beide trainingsopstellingen hebben meegekeken (een tweede Powerwave S350 uit de huurvloot van LPMW staat een paar meter verder opgesteld), praten we onder het genot van een kop koffie na met Barry in de kantine. Met de inzet van STT hoopt Barry wederom een stap gezet te hebben in het optimaliseren van processen op lasgebied binnen Kentech. ‘De Lasmethodekwalificaties voor de V-naden zijn inmiddels behaald’, vertelt Barry enthousaist, ?en we zijn ons al aan het oriënteren op de volgende stap voor wanneer de lassers gecertificeerd zijn. Deze 6 duimers werden in het verleden getigt, dus je kunt je voorstellen hoeveel uren dit ons oplevert.?

We bedanken Barry voor zijn tijd, en worden teruggereden naar de uitgang. Gedurende de komende weken zijn we hier te vinden voor het afronden van de training en bijwonen van de beproevingen, en wij kijken alvast uit naar het volgende project dat we voor Kentech mogen doen.

Leave a Reply